Talks: Aimée de Jongh, Judith Vanistendael, María Medem, Merel Barends, Vera van Wolferen
vr 12 sep, 11:00 - 16:00
De Show & Tell talks op Vrijdag 12 September worden gehouden door Aimée de Jongh (NL), Merel Barends (NL), Judith Vanistendael (BE), Maria Medem (SP) and Vera van Wolferen (NL).
María Medem
María Medem (1994) werd geboren en woont in Sevilla, Spanje. Na het afronden van haar opleiding beeldende kunst begon ze met het zelf uitgeven van fanzines. Haar werk is gepubliceerd door Terry Bleu (Nederland), Studio Fidèle (Frankrijk) en Apa Apa Cómics (Spanje).
María Medem (1994) werd geboren en woont in Sevilla, Spanje. Na het afronden van haar opleiding beeldende kunst begon ze met het zelf uitgeven van fanzines. Haar werk is gepubliceerd door Terry Bleu (Nederland), Studio Fidèle (Frankrijk) en Apa Apa Cómics (Spanje).
Haar illustraties verschenen onder andere in The New Yorker en The New York Times. Ook maakte ze animatievideo’s voor bands zoals Rival Consoles.
Merel Barends (1980) is striptekenaar en illustrator. Haar werk is uitgegeven door verschillende gerenommeerde uitgeverijen zoals De Bezige Bij, Uitgeverij Atlas/Contact en Uitgeverij Podium. Ze werkte in opdracht voor een breed scala aan klanten, waaronder IDFA, Vrij Nederland Magazine, Mindshakes (NRC Media), OneWorld, Amsterdam Young Academy, CPNB en Greenpeace.
Merel Barends (1980) is striptekenaar en illustrator. Haar werk is uitgegeven door verschillende gerenommeerde uitgeverijen zoals De Bezige Bij, Uitgeverij Atlas/Contact en Uitgeverij Podium. Ze werkte in opdracht voor een breed scala aan klanten, waaronder IDFA, Vrij Nederland Magazine, Mindshakes (NRC Media), OneWorld, Amsterdam Young Academy, CPNB en Greenpeace.
Barends neemt regelmatig deel aan kunstzinnige groepsprojecten. Haar werk werd zowel Nederland als internationaal tentoongesteld, onder andere in Burundi (1 Femme, 6 Humeurs), Tunesië (correspondents.org) en Tsjechië (De Inktpot). Tijdens een eerdere editie van Cross Comix cureerde zij de tentoonstelling-in-het-donker Stripped! [A pretty dark room], waarin zij 20 vrouwelijke stripmakers uitnodigde om werk te maken geïnspireerd op Nietzsche (en diens invloed).
Barends is redacteur van het platform voor grafische journalistiek Drawing the Times. Als grafisch journalist bereikte ze een internationaal publiek en haar journalistieke strips zijn gepubliceerd in het Nederlands, Engels en Arabisch. Ze is ook onderdeel van het Medifoor-team, een initiatief van medisch professionals om complexe diagnoses en behandelingen op een patiëntvriendelijke manier te visualiseren.
Sinds 2017 werkt Barends samen met schrijver/producent Jantiene de Kroon aan Oranova, een transmediaal world building project. Binnen deze arena onderzoekt ze nieuwe vertelvormen, altijd met haar eigen tekenstijl als uitgangspunt. Ze ontwikkelde motion comics (een mix van strip en animatie) en regisseerde een geanimeerde VR-ervaring, Oranova Night Market. Deze ging in wereldpremière op het Kaboom Festival en won de tweede prijs in de New Frontiers Competition op het Future Film Fest in Bologna.
In 2023 ontwikkelde Barends een theatrale VR-performance met de fusionband Zettai, Fight Your Inner Demons, die nog steeds op tournee is. Momenteel werkt ze ook als artdirector en ontwerper aan Lagos, Home For All, een XR-samenwerking met Nigeriaanse animatoren en stripmakers.
Judith Vanistendael (1974, Leuven) is een Nederlandstalige Belgische stripmaker, illustrator en docent beeldverhaal. Ze heeft ook gewerkt als illustrator van kinderboeken.
Judith Vanistendael (1974, Leuven) is een Nederlandstalige Belgische stripmaker, illustrator en docent beeldverhaal. Ze heeft ook gewerkt als illustrator van kinderboeken.
Haar doorbraak kwam in 2007 met de publicatie van La Jeune fille et le nègre, een autobiografisch verhaal in twee delen over de liefde tussen een jonge Togolees en een jonge Belgische vrouw. In 2012 publiceerde Vanistendael Toen David zijn stem verloor (David, vrouwen en de dood), waarin de hoofdpersoon lijdt aan kanker en besluit zijn leven te veranderen.
In 2019 bracht Vanistendael, geïnspireerd door het personage Penelope uit de Odyssee, Les Deux Vies de Pénélope uit, waarin een arts en moeder humanitair werk verricht en zich langzaam verwijdert van haar familie, in het bijzonder haar dochter. (Wikipedia)
Aimee de Jongh (1988, zij/haar) is een bekroonde graphic novel-auteur en animator uit Nederland. Haar boeken zijn in meer dan 30 landen zijn uitgegeven. Haar wortels liggen in Nederlands-Indië en geschiedenis, migratie en menselijke relaties terugkerende thema’s in haar werk.
Aimee de Jongh (1988, zij/haar) is een bekroonde graphic novel-auteur en animator uit Nederland. Haar boeken zijn in meer dan 30 landen zijn uitgegeven. Haar wortels liggen in Nederlands-Indië en geschiedenis, migratie en menselijke relaties terugkerende thema’s in haar werk.
Op 22-jarige leeftijd begon Aimee’s carrière in strips met de dagelijkse strip Snippers voor de Nederlandse krant Metro, die vijf jaar lang werd gepubliceerd. Op 25-jarige leeftijd bracht ze haar eerste graphic novel uit, De terugkeer van de wespendief die de Prix Saint-Michel won en werd verfilmd als speelfilm. Haar internationale doorbraak kwam met Bloesems in de herfst,, geschreven door de Belgische stripauteur Zidrou. In 2019 maakte Aimee de autobiografische strip TAXI!.
In 2021 verscheen Aimee’s bekendste graphic novel: Dagen van zand. Dit voor een Eisnerprijs genomineerde boek over de Dust Bowl was een bestseller. In 2022 volgde Sixty Years in Winter, geschreven door Ingrid Chabbert. In september 2024 werd haar graphic novel-adaptatie van Lord of the Flies / Heer van de vliegen in meer dan 25 landen gepubliceerd. In 2024 was er een groot retrospectief van haar werk te zien in de Kunsthal Rotterdam. Ze publiceerde korte strips in de tijdschriften Spirou, Metal Hurlant en Fluide Glacial.
In haar studio in Den Haag maakt Vera van Wolferen animaties, illustraties en kunstwerken van papier, zoals de trofee die hoort bij de Small Press Award. Allemaal met de hand. Ze geeft workshops, artist talks en gastcolleges. Ze werkte samen met merken als Facebook, Heineken, Jo Malone, Bosch, Xenos en Ortec.
In haar studio in Den Haag maakt Vera van Wolferen animaties, illustraties en kunstwerken van papier, zoals de trofee die hoort bij de Small Press Award. Allemaal met de hand. Ze geeft workshops, artist talks en gastcolleges. Ze werkte samen met merken als Facebook, Heineken, Jo Malone, Bosch, Xenos en Ortec.
Haar animatie Down in the Dumps, over een lieveheersbeestje dat haar dekschilden gestolen ziet worden, ging in première op het Berlinale Filmfestival in februari 2025 en ontving een speciale vermelding in de categorie korte films.