De Show & Tell talks op vrijdag 12 September beginnen met Melek Zertal (FR), Merel Barends (NL) en Lauraine Meyer (FR).
Melek Zertal
Melek Zertal is een Frans-Algerijnse illustrator en striptekenaar, woonachtig in Parijs en Californië. Ze schrijft graag contemplatieve, trage verhalen, samengesteld door een grondige beeldcuratie en gedekte pastelkleuren.
Melek Zertal is een Frans-Algerijnse illustrator en striptekenaar, woonachtig in Parijs en Californië. Ze schrijft graag contemplatieve, trage verhalen, samengesteld door een grondige beeldcuratie en gedekte pastelkleuren.
Ze probeert een manier te vinden om sferen over te brengen die woorden niet kunnen uitdrukken: vluchtige momenten en onbeantwoorde liefdes. Een onverwachte, verwarmende zonnestraal midden in de winter, de laatste woorden van een geliefde, vier handen die tegelijkertijd een kersentaart kneden. Verhalen hebben geen begin, geen einde, de lezer wordt midden in een verhaal geworpen dat vaag bekend klinkt. Door de dromerige, wazige en oprechte verhalen heen, vindt de maatschappelijke dynamiek altijd een manier om haar personages bij te halen.
Merel Barends (1980) is striptekenaar en illustrator. Haar werk is uitgegeven door verschillende gerenommeerde uitgeverijen zoals De Bezige Bij, Uitgeverij Atlas/Contact en Uitgeverij Podium. Ze werkte in opdracht voor een breed scala aan klanten, waaronder IDFA, Vrij Nederland Magazine, Mindshakes (NRC Media), OneWorld, Amsterdam Young Academy, CPNB en Greenpeace.
Merel Barends (1980) is striptekenaar en illustrator. Haar werk is uitgegeven door verschillende gerenommeerde uitgeverijen zoals De Bezige Bij, Uitgeverij Atlas/Contact en Uitgeverij Podium. Ze werkte in opdracht voor een breed scala aan klanten, waaronder IDFA, Vrij Nederland Magazine, Mindshakes (NRC Media), OneWorld, Amsterdam Young Academy, CPNB en Greenpeace.
Barends neemt regelmatig deel aan kunstzinnige groepsprojecten. Haar werk werd zowel Nederland als internationaal tentoongesteld, onder andere in Burundi (1 Femme, 6 Humeurs), Tunesië (correspondents.org) en Tsjechië (De Inktpot). Tijdens een eerdere editie van Cross Comix cureerde zij de tentoonstelling-in-het-donker Stripped! [A pretty dark room], waarin zij 20 vrouwelijke stripmakers uitnodigde om werk te maken geïnspireerd op Nietzsche (en diens invloed).
Barends is redacteur van het platform voor grafische journalistiek Drawing the Times. Als grafisch journalist bereikte ze een internationaal publiek en haar journalistieke strips zijn gepubliceerd in het Nederlands, Engels en Arabisch. Ze is ook onderdeel van het Medifoor-team, een initiatief van medisch professionals om complexe diagnoses en behandelingen op een patiëntvriendelijke manier te visualiseren.
Sinds 2017 werkt Barends samen met schrijver/producent Jantiene de Kroon aan Oranova, een transmediaal world building project. Binnen deze arena onderzoekt ze nieuwe vertelvormen, altijd met haar eigen tekenstijl als uitgangspunt. Ze ontwikkelde motion comics (een mix van strip en animatie) en regisseerde een geanimeerde VR-ervaring, Oranova Night Market. Deze ging in wereldpremière op het Kaboom Festival en won de tweede prijs in de New Frontiers Competition op het Future Film Fest in Bologna.
In 2023 ontwikkelde Barends een theatrale VR-performance met de fusionband Zettai, Fight Your Inner Demons, die nog steeds op tournee is. Momenteel werkt ze ook als artdirector en ontwerper aan Lagos, Home For All, een XR-samenwerking met Nigeriaanse animatoren en stripmakers.
Lauraine Meyer is een Franse auteur van beeldverhalen die in Nederland woont. Ze studeerde illustratie en grafisch ontwerp in Parijs. Als toegewijd feminist stelt ze gendernormen en sexisme aan de orde met humor en een kleurrijke, vrolijke stijl. Haar doel is ingewikkelde onderwerpen beter verteerbaar te maken, zodat ze iedereen bereiken.
Lauraine Meyer is een Franse auteur van beeldverhalen die in Nederland woont. Ze studeerde illustratie en grafisch ontwerp in Parijs. Als toegewijd feminist stelt ze gendernormen en sexisme aan de orde met humor en een kleurrijke, vrolijke stijl. Haar doel is ingewikkelde onderwerpen beter verteerbaar te maken, zodat ze iedereen bereiken.
Na een carrière als art director in de advertentiewereld, publiceerde ze Feminists in Progress in 2022, Moi, j’aurais pas fait comme ça in 2024 en Mecs in Progress in 2025. Feminists in Progress is ook in het Nederlands beschikbaar.
Nova de Hoo is een stripmaker die de traditionele elementen van plezier en ironie in haar werk wil behouden, terwijl ze tegelijkertijd sociale kwesties met zorg en gevoeligheid behandelt. Ze weet dat dit een behoorlijk lastige combinatie is, en ze denkt niet dat ze die ooit helemaal zal perfectioneren!
Nova de Hoo is een stripmaker die de traditionele elementen van plezier en ironie in haar werk wil behouden, terwijl ze tegelijkertijd sociale kwesties met zorg en gevoeligheid behandelt. Ze weet dat dit een behoorlijk lastige combinatie is, en ze denkt niet dat ze die ooit helemaal zal perfectioneren!
Ze houdt met heel haar hart van strips. Net als animatie zijn ze ontzettend concreet – je hoeft niet te discussiëren over een goede strip, want je hoeft niet te raden wat die probeert over te brengen; het staat gewoon daar, op de pagina.
Als iemand die ontzettend slecht is met abstractie en subjectiviteit, houdt ze van de nuchtere sfeer die strips uitstralen. Op dit moment schrijft ze een fictief verhaal gebaseerd op ervaringen die ze opdeed in Zuid-Afrika, waar ze omging met sekswerkers in Johannesburg en zo iets leerde over hun worstelingen en dromen. In het algemeen voelt ze zich aangetrokken tot feministische thema’s, en ze schrijft graag een beetje over haar eigen ervaringen als lesbische vrouw.
Illustratie: Nova de HooIllustratie: Nova de HooIllustratie: Nova de HooIllustratie: Nova de HooIllustratie: Nova de Hoo