Cinerama is een monumentale bioscoop aan de Westblaak 18 in Rotterdam (3012 KL). Het dichtstbijzijnde metrostation is Beurs (vijf minuten lopen).
Het klinkt eenvoudig: een beeldverhaal zonder tekst. Maar voor je het weet haakt de lezer af, omdat hij moeite heeft te achterhalen wat je wilt vertellen. We vroegen een aantal gelauwerde makers hoe zij het aanpakken.
Pieter De Poortere
Pieter De Poortere is een Vlaams striptekenaar en cartoonist. Hij debuteerde in 2001 met het album Boerke, dat meteen de prijs voor het beste Nederlandstalige album van het jaar in de wacht sleepte (al gebruikt hij nauwelijks tot geen woorden). Sindsdien zijn verschillende Boerke-albums uitgekomen, en is de serie verschenen in de Vlaamse en Franstalige pers.
Pieter De Poortere is een Vlaams striptekenaar en cartoonist. Hij debuteerde in 2001 met het album Boerke, dat meteen de prijs voor het beste Nederlandstalige album van het jaar in de wacht sleepte (al gebruikt hij nauwelijks tot geen woorden). Sindsdien zijn verschillende Boerke-albums uitgekomen, en is de serie verschenen in de Vlaamse en Franstalige pers.
Sinds 2020 is een animatieserie over Dickie (Boerke) te zien op Adult Swim en op de Vlaamse openbare zender Canvas. Pieter de Poorteres cynische humor en onschuldige grafische stijl geven hem een duidelijke en herkenbare signatuur. In Frankrijk werd hij eerst gepubliceerd in het alternatieve stripblad Ferraille illustré, voordat hij werd gepubliceerd door Glénat. In het Brussels stripmuseum een hele ruimte aan zijn werk gewijd. (bron: Wikipedia)
Martha Verschaffel won voor haar tweede graphic novel, Passages, een Henry van de Velde Award. Martha maakt ook haar eigen zines. Ze studeerde af als illustrator en master in de beeldende kunsten aan Sint-Lucas Beeldende Kunst Gent.
Martha Verschaffel won voor haar tweede graphic novel, Passages, een Henry van de Velde Award. Martha maakt ook haar eigen zines. Ze studeerde af als illustrator en master in de beeldende kunsten aan Sint-Lucas Beeldende Kunst Gent.
In Passages lopen ‘tijd’ en ‘keuzes maken’ als twee rode draden doorheen vier verhaallijnen. De verhaallijnen lijken verweven, maar is dit wel zo? Of speelt Verschaffel met het verwachtingspatroon van de lezer die in elke verhaallijn een stukje van een vierdelige puzzel ziet?
De jury van de Henry van der Velde Award: “Dit boek straalt tijdloosheid en sereniteit uit. Het zet zich af tegen de snelheid van de huidige beeldtaal. Een prachtig geheel, waarbij de isolatie en eenzaamheid uit de kaders stralen.”
Cristóbal Schmal (Arica, Chile, 1977) is a freelance visual artist. Coming from graphic design he worked for different studios in Barcelona for 7 years before fully shifting his focus to his passion illustration when moving to Berlin in 2008. Since then he works for different clients and media such as The New York Times, LA Times, Washington Post, Greenpeace, Lufthansa, Taschen amongst others, switching between digital and analogue techniques.Besides these commissions he develops free artwork. His latest collage series is inspired by his roots, tracing lines across varying ancient Andean cultures. Cristóbal explores through his practice their concept of time, life and death, reinterpreting signs and rituals of faith, forces of nature and fragility of human life.
Cristóbal Schmal (Arica, Chile, 1977) is a freelance visual artist. Coming from graphic design he worked for different studios in Barcelona for 7 years before fully shifting his focus to his passion illustration when moving to Berlin in 2008. Since then he works for different clients and media such as The New York Times, LA Times, Washington Post, Greenpeace, Lufthansa, Taschen amongst others, switching between digital and analogue techniques.
Besides these commissions he develops free artwork. His latest collage series is inspired by his roots, tracing lines across varying ancient Andean cultures. Cristóbal explores through his practice their concept of time, life and death, reinterpreting signs and rituals of faith, forces of nature and fragility of human life.
Since October 2022 he has been teaching the online drawing course Drawing Workout where he offers a space for reflection, work and experimentation around creative processes.
Sarah Pannekoek behaalde haar bachelor Illustratie & Animatie aan Academie Minerva in Groningen (2018) en haar master Animatie aan het St. Joost in Den Bosch (2019). In haar werk lopen illustratie, animatie en strip vloeiend in elkaar over.
Sarah Pannekoek behaalde haar bachelor Illustratie & Animatie aan Academie Minerva in Groningen (2018) en haar master Animatie aan het St. Joost in Den Bosch (2019). In haar werk lopen illustratie, animatie en strip vloeiend in elkaar over.
De tekstloze strip ‘Josefien en de wasmachine’, uitgegeven door Oogachtend, is haar debuut. Je volgt Josefien in haar vreemde liefdesavonturen in de wasserette. Naast haar werk als illustrator en animator is Sarah ook docent animatie aan Academie Minerva in Groningen.